autorství: Vendula Svobodová
Debaty o přijetí lidí s odlišnou sexuální orientací či genderovou identitou nejsou jen záležitostí dospělých, ale stále více se dostávají i do školních lavic. Mladí lidé často hledají svou identitu a potřebují při tom podporu a pochopení. V tomto ohledu může hrát škola a učitelé*ky zásadní roli. Jaké postoje ke queer studentstvu čeští učitelé*ky zastávají? Jaká je v tomto směru situace na českých školách, jaký dopad na výuku a vzdělání LGBTQIA+ studentstva může mít přístup učitelů a jaké kroky by mohly českému školství pomoct?
Jak jsme na tom v Česku?
Pohled vyučujících
Otázkou je, zda vyučující vůbec ví, že mají ve svých třídách LGBTQIA+ studenty*ky. Podle výzkumu Smetáčkové a kol. (2023) 45 % učitelů a učitelek uvedlo, že ve své škole mají zkušenost s tím, že jeden nebo více studentů*ek jsou otevření ohledně své queer identity. 30 % učitelů se domnívá, že někteří jejich studenti*ky jsou queer, ale jistí si tím nejsou. 21 % učitelů přiznalo, že neví, zda je někdo z jejich tříd queer a 4 % se domnívají, že na škole queer studenty*ky nemají. Což ukazuje, že ne všichni učitelé mohou vůbec vědět, že mají ve třídě queer mládež, vzhledem k tomu, že předchozí výzkumy ukazují, že minimálně 2 % studentů v každé studentské populaci se identifikují jako LGBTQIA+ (Smetáčková et al., 2023).
Většina vyučujících výrazně nesouhlasí se situacemi, kdy jsou LGBTQIA+ studenti*ky zesměšňováni*y nebo je jim nadáváno. Pokud jde ale o zapojení školy do programu primární prevence, který řeší předsudky vůči queer lidem, pouze něco více než čtvrtina učitelů hodnotí jako špatné, že se škola do programu nechce zapojit (Smetáčková et al., 2023) Školy navíc nemají oficiální nařízení nebo instrukce, jak se chovat k LGBTQIA+ studentstvu. Oficiálně Česko zakazuje diskriminaci na základě genderové a sexuální identity, chybí však řešení diskriminace na základě genderové exprese a instrukce, jak studentstvu pomoci (ILGA World, 2025).
Vyučující mohou mít se studentstvem dobré úmysly, ale často se jim nechtějí zavádět nové programy a změny. Obecně jsou ale na českých školách učitelé a učitelky spíše podporující a přijde jim důležité, aby se LGBTQIA+ studenti*ky cítili ve škole bezpečně. Otázkou ale je, co si o tom myslí studenti*ky.
Pohled studentstva
Každý ze studentů*ek je jedinečný, a přestože je možná máme zařazené v jedné škatulce, každý z nich se v životě potýká s něčím jiným. Někteří mají podporu od svých rodin, jiní ne. Někteří si jsou svou identitou jistí, jiní ne. Proto je podle studentstva důležité především to, aby vyučující chápali potřeby každého studenta zvlášť a neházeli queer studenty*ky do jednoho pytle (Smetáčková & Macháčková, 2024). Neexistuje například jeden univerzální trans chlapec podle kterého se mohou vytvořit podmínky všude. Někdy se může jednat jen o změnu oslovení a nic jiného, jindy bude mít potřeb více. Stejně tak se všemi queer identitami.
Někteří*é studenti*ky mají s přístupem učitelů na českých školách špatnou zkušenost. Napříč LGBTQIA+ spektrem více než třetina žáků zažila posměch od svých spolužáků a například 20 % trans mužů zažilo posměch i od vyučujících a jiných zaměstnanců*kyň (Pitoňák & Macháčková, 2023). Ne že by sami vyučující vytvářeli nerovnosti mezi žáky, ale pokud se stane, že se objeví diskriminace nebo posměšky mezi žáky, učitelé nezasáhnou. Dělají, že nic neslyší a že se jich to netýká, svěřil se student Lukáš (Smetáčková & Macháčková, 2024). To pak vede k tomu, že studenti*ky chodí do školy neradi*y, přemýšlí, že přestoupí, nebo skončí a půjdou pracovat. Velký dopad to má samozřejmě také na jejich duševní zdraví.
Studenti*ky mají ale i pozitivní zkušenosti s přístupem vyučujících. Transgender chlapec Leo se svěřil své třídní, že se cítí jako kluk(Smetáčková & Macháčková, 2024). Jeho učitelka byla velmi podporující a snažila se zorganizovat spoustu věcí, které by mohly Leovi pomoci. Dohodli se, že Leo promluví s ostatními učiteli a vysvětlí jim, jak ho nově oslovovat a pobaví se s nimi o předmětech jako je třeba tělocvik, kde jsou studenti*ky rozděleni*y podle pohlaví. Leo s učitelkou také domluvil, že o tom poví svým spolužákům, kteříi se ho budou moct zeptat na případné otázky. Učitelka také přivede do třídy odborníka z organizace zabývající se LGBTQIA+ tématikou. Leo s jeho maminkou napíší zprávu rodičům spolužáků, ve které jim situaci vysvětlí atd. (Smetáčková & Macháčková, 2024). Podporující přístup učitelů k LGBTQIA+ studentstvu může mít velký vliv na jejich zájem o školu. Studenti*ky často projevují o školu zájem, ale pokud v ní nemají dostatečně bezpečné prostředí, jejich pracovní morálka klesá (Snapp et al., 2015). Člověk prvně musí zabezpečit sám sebe a až ve chvíli, kdy se cítí dobře a bezpečně, může se soustředit a vzdělávat.
Jak mohou učitelé pomoct?
Může se stát, že učitelé chtějí LGBTQIA+ studentstvu pomoct, a nahlíží na ně jako na ohrožené nebo dokonce jako na oběti. Tento přístup ale může vést k tomu, že se studenti budou cítit vyčlenění. Pomoc LGBTQIA+ studentstvu by měla vycházet hlavně z toho, co oni*y sami*y skutečně potřebují a co chtějí probírat (Bryan, 2017). Doporučení pro vyučující tedy zní, že by mohli začít spíš tím, že si vyslechnou otázky, zájmy a nápady studentů, namísto toho, aby se zaměřovali jen na rizika a problémy. Může být dobré zmínit, že se řada LGBTQIA+ dospívajících může potýkat s duševními problémy, ale to neznamená, že queer identita nemůže do života přinášet také pozitivní aspekty, jako je autenticita nebo otevřenost.
Velmi důležité je vzdělání v tématu sexuální orientace a genderové identity. Vyučující, kteří se v této oblasti vzdělávají nebo se zúčastnili nějakého semináře jsou spíše schopni vytvořit pro queer studentstvo podpůrné prostředí. To souvisí i s tím, že je důležité, aby vyučující používali vhodnou terminologii a byli otevřeni diskuzím o LGBTQIA+ tématech (Goldstein-Schultz, 2020).Pokud se ve třídě objeví jakákoliv diskriminace či šikana, učitel*ka by měl*a samozřejmě zasáhnout a aktivně problém řešit. To se však pochopitelně netýká pouze šikany LGBTQIA+ studentů*ek (Goldstein-Schultz, 2020).Učitelé by také měli pamatovat na to, že škola může být často hlavním prostorem, kde studenti*ky získávají své představy o genderu a sexualitě. Jak o této tématice učitelé*ky mluví může být pro vývoj žáků klíčové (Bryan, 2017).
Závěrem
Přístup vyučujících vůči LGBTQIA+ studentstvu může mít velký vliv na jejich postoj ke škole i jejich duševní zdraví. Proto by se měli učitelé*ky nejen vzdělávat v LGBTQIA+ tématech, ale i aktivně podporovat přijetí a respekt ve třídě. Tím, že ukážou podporu a přijetí, pomohou vytvořit školu, kde se studenti cítí bezpečně a vítáni.
Zdroje
🔓 = volně dostupný zdroj
Nemáte přístup ke zdroji? Napište nám na qhub.spolek@gmail.com!
- Bryan, A. (2017). Queer youth and mental health: What do educators need to know? Irish Educational Studies, 36(1), 73–89. https://doi.org/10.1080/03323315.2017.1300237
- Goldstein-Schultz, M. (2020). Teachers’ experiences with LGBTQ+ issues in Secondary Schools: A mixed methods study. Community Health Equity Research & Policy, 42(2), 155–169. https://doi.org/10.1177/0272684×20972651
- 🔓 ILGA World. (June 2025). ILGA World Database: Protection against discrimination in education – Czechia.
- 🔓 Pitoňák, M. & Macháčková, M. (2023). Být LGBTQ v Česku 2022. Praha: NÚDZ. https://lgbt-zdravi.cz/WEB/wp-content/uploads/2023/02/BytLGBTQvCesku2022_report.pdf
- 🔓 Smetáčková, I., & Macháčková, M. (2024). Příběhy LGBT+ studujících: v rozmanitosti je síla. https://kps.pedf.cuni.cz/wp-content/uploads/2024/06/TimeIsNow_Publikace_2024.pdf
- 🔓 Smetáčková, I., Simons, J. D., & Pavlík, P. (2023). Czech teachers’ attitudes towards LGBT+ students. Pedagogika, 72(4). https://doi.org/10.14712/23362189.2023.2841
- Snapp, S. D., Burdge, H., Licona, A. C., Moody, R. L., & Russell, S. T. (2015). Students’ perspectives on LGBTQ-Inclusive curriculum. Equity & Excellence in Education, 48(2), 249–265. https://doi.org/10.1080/10665684.2015.1025614