autorství: Alžběta Paulusová
Stereotypy v prostředí školy mají hluboký dopad na profesní volby, rozvoj osobnosti a celkové sebehodnocení dětí. Tento článek se zaměří na psychologické aspekty těchto nerovností, jejich vliv na identitu žáků*kyň a na to, jak zažité stereotypy formují jejich školní i osobní život. Stereotypizace studentstva nepochází pouze od učitelů, rodičů a spolužáků, ale například také z učebních materiálů. Vzhledem k dopadu těchto nerovností na psychické zdraví a osobní rozvoj studentstva je zásadní toto téma studovat a usilovat o změny, které by vedly k větší rovnosti a lepšímu vzdělávacímu systému.
Stereotypizace se u dětí začíná rozvíjet už v raném věku, přičemž zásadní vliv má prostředí, ve kterém vyrůstají. Vzhledem k tomu, že školní docházka je v Česku povinná, představuje škola klíčový prostor, který ovlivňuje myšlení a vývoj dětí. V poslední době se v českých školách stále častěji diskutuje o LGBTQ+ lidech, což dosud nebylo součástí povinného vzdělávání. Je tedy důležité zkoumat, jak školní prostředí přistupuje ke stereotypům o LGBTQ+ lidech a jaký vliv případně předsudky mohou mít na děti.
První stereotypy
Stereotypy se u dětí začínají formovat už ve věku tří let, přičemž jsou výraznější u dětí z konzervativních rodin, kde se názory rodičů silně promítají do jejich výchovy (Foster-Hanson & Rhodes, 2022). Specifickou roli zde hraje jazyk orientovaný na děti, ve kterém rodiče často používají generické výrazy typu „holčičky nosí růžovou“. Takové formulace nejen popisují určité normy, ale zároveň je i nenápadně prosazují, čímž mohou u dětí formovat základní přesvědčení o genderu. (Gelman et al., 2004). Vznik stereotypů u dětí je zásadně ovlivněn prostředím, ve kterém vyrůstají. Stereotypy a předsudky se u dětí objevují, když společnost zdůrazňuje rozdíly mezi skupinami. K tomu dochází například při početní nerovnováze nebo při zaměřování se na určité kategorie, jako je rasa, pohlaví nebo sexuální orientace. Dalším faktorem je vytváření podmínek, které podtrhují příslušnost k těmto skupinám, jako například segregace (Bigler & Liben, 2007).
Stereotypy ve škole
Ve školním prostředí často přetrvávají stereotypy a předsudky vůči LGBTQ+ lidem, které ovlivňují nejen vnímání studenstva, ale také jejich bezpečí, duševní zdraví a přístup ke kvalitnímu vzdělání (Kosciw et al., 2022). Vztahové normy vyobrazené v učebnicích a výukových materiálech, například rodina vyobrazovaná jako muž, žena a dítě/děti, mohou ponoukat žactvo k představě, že takový model je jediný správný. To vede k heteronormativnímu pohledu na svět (pohledu, který považuje heterosexualitu za normu nadřazenou jiným sexualitám), přestože ve skutečnosti existuje mnoho různých a rovnocenných typů rodin (MŠMT, n.d.).
Tyto stereotypy a předsudky, které dodnes ve školách přetrvávají, mohou ovlivňovat chování i vnímání studentů. Například o lesbách se někdy předpokládá, že budou upřednostňovat „chlapecké“ sporty, zatímco o gayích se říká, že jsou více zaměření na emoce a vzhled než heterosexuální muži. Takové předsudky mohou vést k nepochopení a vytváření zbytečných bariér mezi studenty (Wickersham & Vajner, 2020). Podle průzkumu Gurbisz & Augustyn (2021) zažívá mnoho polských queer studentů*tek negativní komentáře nebo útoky ve školním prostředí, přičemž násilí a šikana od spolužactva vedou LGBTQ+ mládež často k depresím a pocitům izolace (Chang et al., 2021). Předsudky a tradiční stereotypy ztěžují těmto studentům možnost být sami sebou, a mnozí tak skrývají svou orientaci, aby předešli šikaně. Většina ostatních studentů bohužel na homofobní incidenty nijak nereaguje. Zlepšení situace vyžaduje kvalitnější přípravu učitelů k rozpoznání homofobie a k otevřené komunikaci o otázkách sexuality ve školách. (Gurbisz & Augustyn, 2021)
Předsudky, šikana a nerovné zacházení někdy vychází nejen od spolužáků, ale i od některých učitelů. Například kvůli nedostatku nestranné sexuální výchovy, umocněné negativními stereotypy, LGBTQ+ adolescenti nedostávají stejnou úroveň vzdělávacího obsahu jako jejich heterosexuální vrstevníci (Wickersham & Vajner, 2020).
Dopady stereotypů na LGBTQ+ studentstvo
LGBTQ+ studenti*ky často hovoří o tom, že se kvůli stereotypům a předsudkům svých vrstevníků ve školním prostředí necítí dobře. Mnozí z nich jsou nuceni svou identitu skrývat, což ještě více prohlubuje jejich pocit izolace a nepřijetí (Zhao, 2023). Nepřívětivé školní prostředí pak může vést k vyššímu výskytu sebevražedných myšlenek, oproti vřelejšímu a podporujícímu prostředí. Podobně nepřívětivé prostředí zvyšuje i pravděpodobnost depresivních symptomů u LGBTQ+ studentstva (Ancheta et al., 2021).
Kromě toho šikana ve škole a nepřijetí ze strany rodiny výrazně ovlivňují psychické zdraví těchto studentů*tek. Pokud čelí těmto okolnostem, často ztrácejí pozitivní vztah ke své identitě, což dále přispívá k rozvoji depresivních symptomů (Chang et al., 2021). Dalším problémem je nedostatek přístupných informací o bezpečném sexu, který LGBTQ+ studentstvo často zažívá právě kvůli popsaným předsudkům. Tento nedostatek znalostí může vést k vyššímu riziku nechtěných těhotenství a sexuálního násilí v rámci kvír vztahů. Mladí LGBTQ+ lidé mají podle statistik vyšší pravděpodobnost nechtěného těhotenství nebo nákazy pohlavně přenosnými chorobami (Hall et al., 2019).
LGBTQ+ témata na českých školách
Přestože témata spojená se sexuální rozmanitostí by měla být součástí výuky, v praxi se na českých školách výuka často zaměřuje spíše na obecnou sexuální výchovu. Ta obvykle zahrnuje základní informace, jako je antikoncepce nebo prevence nemocí, a sexuální rozmanitost bývá opomíjena. Na základních školách je tento přístup ještě více zjednodušen a soustředí se hlavně na biologii lidského těla, aniž by se věnoval různorodosti v oblasti sexuality. (Mezipatra, n.d.)
Článek o začlenění LGBTQ+ témat do školní výuky v Česku (Müller, 2024) vyvolal debatu mezi dvěma odborníky na vzdělávání – ministrem školství Mikulášem Bekem, a místopředsedou sněmovního výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu, Zdeňkem Kettnerem. Odborníci se vyjadřovali k otázce, zda by se mělo toto téma stát součástí školních osnov. „LGBTQI+ komunita nemá žádné historické opodstatnění,“ myslí si Kettner. „To je naprosto nový ideologický konstrukt, který do dějepisu nepatří,“ dodal. Vyjádřil také obavy z možného rozporu mezi biologickým výkladem pohlaví a výukou o LGBTQ+. Bek však zastává opačný názor. „Já si myslím, že to do výuky patří,“ oponoval. „Tato témata mají být reflektována,“ uvedl, a zdůraznil význam historického vývoje a způsobu, jakým bylo na sexuální menšiny v historii nahlíženo.
V novějším článku o tématu promluvil i mluvčí Národního pedagogického institutu, Radek Melichar, který se podílí na tvoření školních vzdělávacích programů. Podle jeho slov v tuto chvíli oblast LGBTQ+ není v osnovách explicitně zmíněna, je tedy na samotných školách, zda o něm budou vyučovat. Chystaná revize má však nově zahrnout do programů právě i toto téma, rozhodnutí o zařazení do výuky však bude stále ponecháno jednotlivým školám (Svorník, 2024). V komentářích pod tímto článkem se strhuje debata laické veřejnosti, která jen potvrzuje existenci stereotypů ohledně LGBTQ+ lidem, a podtrhuje tím nutnost začlenění tohoto tématu do výukových materiálů.
Závěr
Stereotypy ohledně identit, genderu, a sexuální orientace se v českém školství formují již od raného věku a mají zásadní vliv na vývoj a myšlení dětí. Prostředí škol, kde jsou děti vystaveny genderovým a LGBTQ+ stereotypům, často posiluje předsudky a nerovnosti. Diskuse mezi odborníky a připravované revize vzdělávacích programů naznačují, že by se situace mohla zlepšit, avšak skutečná změna vyžaduje aktivní zapojení škol do boje proti stereotypům a zařazení témat rovnosti do výuky. Tento krok je klíčový pro vytvoření spravedlivějšího a inkluzivnějšího vzdělávacího prostředí pro všechny děti.
Zdroje
🔓 = volně dostupný zdroj
Nemáte přístup ke zdroji? Napište nám na qhub.spolek@gmail.com!
- Ancheta, A. J., Bruzzese, J., & Hughes, T. (2021). The Impact of Positive School Climate on Suicidality and Mental Health Among LGBTQ Adolescents: A Systematic Review. The Journal of School Nursing, 37(2), 73-138. https://doi.org/10.1177/1059840520970847
- Bigler, R. S., & Liben, L. S. (2007). Developmental Intergroup Theory: Explaining and Reducing Children’s Social Stereotyping and Prejudice. Current Directions in Psychological Science, 16(3), 162-166. https://doi.org/10.1111/j.1467-8721.2007.00496.x
- Chang, C. J., Feinstein, B., Meanley, S., & Flores, D. D. (2021). The Role of LGBTQ Identity Pride in the Associations among Discrimination, Social Support, and Depression in a Sample of LGBTQ Adolescents. Annals of LGBTQ Public and Population Health 2(3), 203-219. 10.1891/LGBTQ-2021-0020
- Foster-Hanson, E., & Rhodes, M. (2022). Stereotypes as prototypes in children’s gender concepts. Developmental Science, 00, e13345. https://doi.org/10.1111/desc.13345
- Gelman, S. A., Taylor, M. G., & Nguyen, S. P. (2004). Mother-child conversations about gender: Understanding the acquisition of essentialist beliefs: Abstract. Monographs of the Society for Research in Child Development, 69(1), vii, 116–127. https://www.jstor.org/stable/3701396
- 🔓 Gurbisz, D., & Augustyn, A. (2021). LGBT students in schools. Stereotypes versus reality. Zarządzanie Publiczne, 2 (54), 85–99. https://doi.org/10.4467/20843968zp.21.006.15744
- Hall, W., Jones, B., L., H., Witkemper, K., D., & Collins, T., L. (2019). State Policy on School-based Sex Education: A Content Analysis Focused on Sexual Behaviors, Relationships, and Identities. American Journal of Health Behavior, 43(3),506-519. 10.5993/AJHB.43.3.6
- 🔓 Kosciw, J. G., Clark, C. M., & Menard, L. (2022). The 2021 National School Climate Survey: The experiences of LGBTQ+ youth in our nation’s schools [Full Report]. GLSEN. https://www.glsen.org/research/2021-national-school-climate-survey
- 🔓 MŠMT (n.d.). “Gender a vzdělání”: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy. https://msmt.gov.cz/ministerstvo/proc-je-dulezite-se-zabyvat-genderovou-rovnosti-v-kontextu
- 🔓 Müller, M. (2024, April 14). LGBT+ témata do školní výuky patří, musíme řešit také šikanu, říká Bek. iDnes. https://www.idnes.cz/zpravy/domaci/bek-kettner-skolstvi-novy-ramec-lgbt.A240414_113210_domaci_mul
- 🔓 Mezipatra (n.d.). Queer výchova na českých školách. Mezipatra. https://www.mezipatra.cz/festival/novinky/1443
- 🔓 Svorník, P. (2024, October 23). Dítě nelze vyjmout z výuky o LGBT jen kvůli nesouhlasu rodičů. Novinky.cz. https://www.novinky.cz/clanek/domaci-dite-nelze-vyjmout-z-vyuky-o-lgbt-jen-kvuli-nesouhlasu-rodicu-40493356
- 🔓 Wickersham, H., & Vajner, D. (2020). The prevalence of stereotypes against the LGBTQ community and the effect of education on those stereotypes. Journal of Student Research, 9(2). https://doi.org/10.47611/jsrhs.v9i2.1049
- 🔓 Zhao, Y. (2023). Mental Health Disturber: Heteronormativity and LGBTQ+ students in mainland China. International Journal of Social Science and Humanity, 13(6), 435–443. https://doi.org/10.18178/ijssh.2023.v13.1182